Responsiveness is een given…dat moet je hebben!

Interview met Juriaan Mensch, jurylid en voorzitter DILA 2016

De jury van de DILA 2016 gaat extra letten op responsiveness. Wat versta jij daaronder?

‘Voor mij is responsiveness een open geest, waarmee je goed de behoefte van je klant signaleert. Er zit ook reageren in het woord, maar het betekent veel meer. Het gaat erom dat je rekening houdt met de omgeving waarin de klant werkt en vooraf al kunt inschatten wat er gaat gebeuren. En dan daar goed op inspelen! Dus niet alleen handelen vanuit je eigen visie, of die van de klant, maar rekening houden met het hele umfeld. Dat vereist een bepaalde wakkerheid, een open houding, waarbij je niet zomaar op je routines vertrouwt.’

“Responsiveness vereist een bepaalde openheid van geest,

de klantvraag in het perspectief plaatsen van de veranderende markt

waarin klant en jurist actief zijn en daar vervolgens creatief en adequaat op inspelen”

 

Hoe is jouw ervaring met onafhankelijke juristen?

Ik heb wel eens arbeidsrechtelijk advies ingewonnen van een jurist maar daar is het gelukkig ook bij gebleven…

 

Waar ga je nog meer op letten als jurylid van DILA 2016?

Ik heb veel juristen en advocaten geïnterviewd en veel verschillende stijlen langs zien komen. Een uitmuntende jurist heeft wat mij betreft een brede blik. Hij kan voorbij de zaak denken, heeft een lange termijn overzicht over de keten van oorzaak en gevolg en is creatief.

Verder… het lijkt misschien een beetje uitgekauwd, maar toch vind ik empathie – het vermogen om een veelheid van verschillende perspectieven in te nemen, ondanks het feit dat je alleen het belang van de cliënt verdedigt – essentieel voor een winnaar. Financieel en bedrijfsmatig moet je goed zijn, juridisch inhoudelijk ook, dat is allemaal erg belangrijk, maar die menselijke kant is dat evenzeer. Als jurist gaat het natuurlijk vooral om de regeltjes, maar als je niet empathisch bent, geen oog hebt voor hoe mensen er emotioneel in staan, dan kun je ook minder goed je werk doen…

 

Juriaan Mensch is bekend publicist – co-auteur van o.a. ‘De Nieuwe Advocaat’ en publiceerde voor o.a. Advocatenblad en Advocatie. Momenteel is hij communicatie-adviseur bij de Beroepsopleiding Advocaten.