‘Zorg goed voor je klant én voor jezelf’

19 November 2019

Interview met Frederieke Leeflang, jurylid DILA 2019/2020 door Vincent Koorstra

Frederieke Leeflang

Vakmanschap is het thema van de DILA 2019/2020. Wat versta jij daaronder?

Juristen vergeten vaak dat het om de klant gaat. Dat kom ik veel tegen, zowel bij jonge mensen als bij oudere juristen. Het is essentieel om te realiseren voor wie je je werk doet en te begrijpen wat degene die je adviseert doet. In de markt is meer en meer ergernis over de traditionele juristerij. Er is een ontwikkeling ten positieve gaande, maar er zijn nog te weinig echte partnerships tussen jurist en klant. Het blijft een traditionele beroepsgroep. Iedere jurist zou een keer echt in de business moeten staan en ervaren hoe het is als een productielijn stilvalt, een grote reorganisatie plaatsvindt, etc. De grootste klacht is dat het advies of de overeenkomst niet bruikbaar is of niets toevoegt. Vele juristen stellen niet de vraag ‘Hoe voeg ik waarde toe?’.

Recent heb ik zelf veel juristen ingeschakeld en ik ben daar wel van geschrokken. Ze zitten te veel op een eiland. Ze hebben te weinig beeld van wat de klant wil en doet, waar die verkeert en wat zij nodig heeft. Dat is een gebrek in de opleiding van juristen. Daar is geen aandacht voor commerciële vaardigheden. Wat je doet, voor wie en wanneer je effectief bent, komt niet aan bod. In de praktijk is er weliswaar steeds meer aandacht voor, maar nog steeds te weinig. Aan de orde komt wel ‘Hoe verkoop ik’ maar niet ‘Wat verkoop ik precies’ en ‘Hoe onderscheid ik me’. Juristen beschermen te veel hun eigen discipline en vragen zich niet af wat de klant nodig heeft.

Vakmanschap en kwaliteit zit in het inzetten op partnerships. In plaats van zomaar een heel team van juristen naar binnen te rollen, moet je afwegen of je de klant niet beter kan helpen op een andere manier, bijvoorbeeld met de inzet van digitale middelen. Een goed begrip van de markt waarin de klant opereert en hoe haar business wordt gerund is ook essentieel. Verder denk ik bij vakmanschap aan opmerkzaamheid, kennis van de context, verdiepen in de sector en de onderneming die je adviseert. Ook snelheid en adequaatheid van advies spelen een rol. Je moet niet minder deliveren dan nodig is, maar ook niet meer. Daarnaast moet je natuurlijk ook goed zijn in je vak: goede pen, sterke analyticus, helder schrijven.

Hoe is jouw ervaring met onafhankelijke juristen?

Nog te vaak gebeurt het dat juristen zeggen dat ze deliveren, maar dat dat niet gebeurt. Dat ze stelselmatig juridificeren. Als opdrachtgever denk ik dan, ‘En nu?’ ‘Wat is de toepasselijkheid?’ ‘Wat moet ik ermee?’ Gelukkig zijn er ook die hun vak goed verstaan en investeren in de relatie. Voor opdrachtgevers is het belangrijk om jezelf de vraag te stellen, ‘Neem ik iemand in dienst, of wil ik iemand tijdelijk hebben rondlopen?’ Onafhankelijke juristen kunnen niet te veel jobs tegelijk doen, dat gaat ten koste van de focus.

Het netwerk van Ondernemende Juristen heeft een mooi concept. Ook andere netwerk-concepten en de Big 4 firms zorgen voor verandering in het juridische landschap. De juridische markt is in beweging, daar zal iedere jurist zich toe moeten verhouden.

Waar ga je extra op letten als jurylid?

De visie op de klant is het allerbelangrijkste! Daarnaast kijk ik naar het ondernemerschap, de basis van je business moet goed zijn. Creativiteit is ook heel belangrijk, hoe zorg je dat je voorloopt op de competitie. Verder let ik op personality en drive, ben je sprankelend. Je energie is essentieel, die komt altijd naar voren in je presentatie en benadering van problemen. Wees je bewust van je uitstraling. Dus niet futloos en onderuitgezakt in een meeting zitten. Onderscheidend kun je zijn door je werk leuk te vinden en door succesvol te zijn. Zelf krijg ik energie omdat ik doe wat ik leuk vind, dingen in beweging kan zetten en de mogelijkheid heb om decisive te zijn, in goede wisselwerking. Het is belangrijk om je balans te kennen. Het blijft een people’s business, vertrouwen, credibility en people skills zijn onmisbaar. Je moet goed voor jezelf zorgen!

Frederieke Leeflang is Managing Partner Deloitte Legal. 

Previous
Previous

‘De toets voor een onafhankelijke jurist is: zou ik hem/haar opnieuw inhuren?’

Next
Next

‘Het winnen van de DILA opent deuren’