‘De DILA: een geweldige reis en een opsteker voor de hele beroepsgroep!’
15 December 2018
Zo omschreef Abraham Mouritz zijn ervaring na het winnen van de DILA 2017. Namens de DILA organisatie zocht Conny Bergsma hem een jaar later op en vroeg hem: ‘Hoe heb jij het afgelopen jaar ervaren?’
‘Ik zie de DILA nog steeds als een geweldige reis. Het feit dat je genomineerd wordt, ongeacht of je nu wint of niet, dwingt je na te denken over waar je staat, je USP, je positie ten opzichte van de markt… Die nominatie geeft ook wel aan hoe je in de wedstrijd zit en wat je relatie met je klanten is. Met dit nieuwe thema geldt dat eens te meer: als jij een echte vakman bent, is dat dan de reden dat klanten bij je komen en blijven? Daarover nadenken is een goede exercitie. Het helpt je altijd verder.’
‘Een nominatie voor de DILA is sowieso een opsteker. Het zet jezelf en de hele beroepsgroep van zelfstandig ondernemende juristen goed op de kaart. Er zijn veel award programma’s in de juridische wereld, maar de DILA is de enige voor zelfstandige, ondernemende advocaten en juristen.’
‘Ik wens de genomineerden van harte succes en veel plezier! Als je de DILA wint, houd er dan rekening mee dat het mensen altijd bijblijft en opvalt, ook al vermeld je het niet telkens en treed je er verder niet mee naar buiten. Het geeft je een bepaald keurmerk. Klanten waarderen het. En tegelijkertijd schept het ook een bepaalde verantwoordelijkheid.’
Wat is jouw beeld van ‘vakmanschap’ het thema van de DILA dit jaar?
‘Een echte vakman of vakvrouw zijn, impliceert niet alleen begrip van je rechtsgebied. Het betekent ook dat je goed om kunt gaan met je klant, goed kunt communiceren, begrijpt wat de klantvraag is en daar adequaat en duidelijk op antwoordt. Overigens is het niet nodig dat je het antwoord altijd meteen weet. Zolang je maar begrijpt wat het probleem is en waarom het voor je opdrachtgever van belang is. De oplossing kan er ook uit bestaan dat je iemand anders (met een andere discipline) inschakelt. Uiteindelijk gaat het er om de beste uitkomst voor je klant te realiseren. Multidisciplinair denken kan daarbij zeker helpen. Een echte vakman blijft ook betrokken. Komt hij iets tegen dat een ander, beter of breder licht op de zaak werpt, dan pakt hij de telefoon op en informeert zijn klant.’
Welke vakman of vakvrouw gun jij de DILA dit jaar?
‘Degene die ik wil nomineren, is een vakman uit een wellicht wat onverwachte hoek. Hij is een Amsterdams insolventie en litigation advocaat die bij mij bekend staat als buitengewoon goed op het gebied van kennis, kunde, ethiek, meedenken, samenwerking en bereikbaarheid. Ik nomineer Dirk Edens, ook omdat hij heel erg zichzelf is. Ik zou het hem van harte gunnen. Dirk is de spreekwoordelijke schoenmaker die bij zijn leest blijft en waar nodig ook andere professionals inschakelt.’