Responsiveness: het geheim tot succes
11 November 2016
Vind jij het ook zo irritant als je iemand een mail stuurt, of een voicemailtje inspreekt, en die ander reageert niet meteen? Als het om whatsappjes of sms gaat is het nog erger.
We willen allemaal meteen gehoord worden. Dat is langzamerhand de norm. De technologie die we bij ons dragen versterkt dit. Je bereikt mensen direct op datgene waar ze vaker naar kijken dan naar hun eigen partner;-) En als ze dan niet direct reageren, tja dan ligt maar 1 conclusie voor de hand: kennelijk vinden ze je niet belangrijk genoeg. Die gedachte is misschien niet altijd terecht, maar laten we elkaar niet voor de gek houden, zo werkt het wel.
Responsive
Heb je wel eens van de term ‘responsive’ gehoord? Als zelfstandig ondernemer met een website ken je ‘m misschien van je webbouwer. Alle websites zijn tegenwoordig responsive, wat zoveel wil zeggen als dat ze zich aanpassen aan het apparaat waarop je ‘m bekijkt. Daar zit ook wel een aardige analogie in. Een goeie website past zich, zonder dat je het merkt, aan in een optimale vorm voor de telefoon, ipad of notebook, waarop je ‘m bekijkt.
Een slimme zelfstandige professional doet dat eigenlijk niet anders. Die reageert ook altijd snel en past de manier waarop z’n dienstverlening vorm en inhoud krijgt, ook aan op de ontvanger. De klant heeft dat natuurlijk niet door. Die heeft alleen het gevoel dat hij begrepen en gewaardeerd wordt. Dat zijn probleem of vraag belangrijk en legitiem is en dat je blij met hem bent en het contact op prijs stelt.
Zo’n slimme zelfstandige professional laat z’n relaties ook nooit in de steek als ze een beroep op ‘m doen. ‘Nee, nu even niet’ komt niet voor in het vocabulaire want dat is geen service. Een slimme zelfstandige professional draagt altijd een oplossing aan.
Het geheime ingredient
Ik vat de hierboven beschreven combinatie van eigenschappen altijd samen als ‘responsiveness’. HET ingrediënt voor succes als zelfstandig advocaat of jurist. En als we mogen afgaan op de nominaties die er op dit moment binnenkomen voor de DILA 2016, zijn klanten dat met me eens. Vrijwel iedereen die wordt voorgedragen, wordt geprezen voor eigenschappen die vallen in de categorie ‘responsiveness’.
We zijn benieuwd wie de meest responsive zelfstandige juridische professional van 2016 wordt. Misschien jij wel?